U bent hier

Leren om er te zijn voor een ander

Op de fiets op weg naar huis zingen de woorden van een VO schoolleider nog na in mijn hoofd: wees zelf de verandering die je in de wereld wilt zien. Dat is wat ik eigenlijk graag zou willen bewerkstelligen
De afgelopen tijd ben ik op een aantal scholen te gast geweest om met schoolleiders te spreken over burgerschapsvorming in hun school. Stuk voor stuk inspirerende gesprekken. Ik hoorde verhalen over samen leven, over kijken over je eigen grenzen heen en over geraakt worden door de ander. 
De scholen waar ik was, zien de opdracht tot burgerschapsvorming duidelijk breder dan kennis opdoen over de democratie en staatsinrichting, breder ook dan het aanleren van sociale vaardigheden en aandacht geven aan diverse culturen en levensbeschouwingen. 

Een verhaal van een andere schoolleider raakte me. Hij vertelde me over zijn wens om zijn leerlingen verder te laten kijken dan hun eigen buurt. “Sommige van mijn leerlingen komen niet verder dan dat viaduct”, zei hij, terwijl hij uit het raam wees. “Ik wil ze niet alleen kennis laten maken met de wereld voorbij dat viaduct, maar hun ook laten zien dat ze een taak hebben in de wereld. En dat is burgerschap: dat je iets kunt betekenen voor anderen. Niet alleen de mensen die je hier in deze buurt kent, maar misschien ook iemand die om hulp schreeuwt ergens op de grachtengordel.”

Schoolleiders die ik sprak, stellen zich doelen die verder gaan dan de zelfontplooiing ten dienste van de individuele leerling. Natuurlijk, deze zijn ook belangrijk, maar uit de gesprekken kwam ook het verlangen naar voren dat leerlingen bewogen worden door de ander. Hen te laten zeggen: “Hier zijn we, wat kan ik doen?” En hen een denkbeeldige hand uit te laten steken naar de samenleving. 

Wat vind ik het mooi als scholen de belofte van God, die ‘Ik zal er zijn’ genoemd wordt en van iedereen vraagt ‘Mens, waar ben je?’, gestalte proberen te geven in een tijd die Wil Derkse typeert als er een van hype, hebzucht, hyperindividualisme en haast. Zou dit het misschien kunnen zijn waar burgerschapsvorming op christelijke scholen om gaat? 

Wilt u meepraten over burgerschapsvorming in het christelijk voortgezet onderwijs, en ervaringen en/of dilemma’s bespreken met collega’s van andere scholen, dan kunt u contact opnemen met Jacomijn van der Kooij

Reacties

Door Simon Bax op 3 feb 2015 | 15:02

Dag Jacomijn,

Mooie baan heb jij om je zo met de bron/kern van onderwijs bezig te mogen houden... volgens mij breng je deze aardig onder woorden in deze blog. Zelf houd ik mij ook bezig met duidelijke taal over de samenhang van gezin, school en samenleving en heb in dat kader ook diverse collega's van jou gesproken. De centrale vraag die jij ook benoemt is daarbij hoe wij als mensen (jong én oud) betekenisvol kunnen zijn voor onszelf, een ander en onze omgeving. Meer info hier: http://kennisnetjeugd.nl/blog/13-1-gezin-1-plan-1-taal

Mocht je nog eens op zoek zijn naar een aansprekend idee om het gesprek tussen bestuurders, docenten, ouders en leerlingen te versterken dan houd ik mij van harte aanbevolen hier een bijdrage aan te leveren... Van mijn kant zou ik nog wel hulp kunnen gebruiken bij het onderbouwen en doorontwikkelen van mijn plannen... #dtv #alleensamen

Nieuwe reactie inzenden

Jacomijn van der Kooij

teamleider Zin in Onderwijs
0348 74 44 16

Lees ook

Jacomijn van der Kooij
Jacomijn van der Kooij