U bent hier

Over cijfers en macht

“Over cijfers en macht”, antwoordde mijn zoon toen ik hem vroeg wat hij op school dacht te gaan leren. In de auto luisteren wij nog weleens naar André Hazes dus hij kan Kleine Jongen intussen woordelijk meezingen, vandaar.

Kijk, om macht gaat het mij natuurlijk helemáál niet op school. Maar cijfers, tsja… Ik wil natuurlijk wel dat mijn kinderen een beetje goed scoren.

Deze zomer verhuisden we. We zochten een nieuwe school. In de buurt, natuurlijk. En we keken ook even of de cijfers een beetje op orde waren voordat we een kennismakingsgesprek inplanden. Dat gesprek ging over onderwijsmethoden, vormgeving van de identiteit, het schoolrooster, groepsgrootte… Ach, we hadden een goed gevoel en meldden onze kinderen aan.

En sinds een week is het zover: ze zitten op die nieuwe school, in nieuwe klassen. En weet je wat? De methode, het rooster, de cijfers hebben me nooit minder geïnteresseerd dan nu. Als je je kind halverwege z’n schoolcarrière verkast besef je weer wat het állerbelangrijkste is: fijne, betrokken leerkrachten die je kind zíen. Die een goede sfeer weten te creëren, waarin kinderen zichzelf kunnen zijn en vriendjes maken. 

Een van mijn dochters zit in groep 3, maar ik heb haar nog nauwelijks gehoord over welke letters ze leert. Ik vraag haar ‘s avonds hoe de juf is, met wie ze in de pauze speelt en hoe het overblijven is. Want alleen dán komt het met de cijfers ook wel goed.

Nieuwe reactie inzenden

Hester van de Kaa

redacteur
0348 74 44 09