U bent hier

Inteamitijd

Nee, dit stuk gaat niet over dyslexie. Wel over extra tijd nemen, wat daar vaak mee samenhangt. Laat de agenda eens niet bepalen door besluit- en regeldingen, maar door het goede gesprek tussen teamleden.

Het hoeft geen betoog dat het onderwijs druk is. De lessen moeten gegeven worden en toetsen nagekeken. ‘s Avonds is er een ouderavond, en de lessen van morgen moeten ook nog voorbereid. Studiedagen en teamvergaderingen moeten efficiënt, want er is nog veel te doen.

Regel tijd

Als een schoolvakantie lang genoeg is, sta je aan het eind soms stil, kom je tot jezelf, en heb je tijd om na te denken. Doe ik de goede dingen? Waarom doe ik die dingen zo? Wat wil ik? Wat drijft me in mijn werk? Eenmaal op school is er vaak weer de hectiek en ga je gewoon weer aan de slag.

Wat zou het opleveren als je die verstilde, individuele vragen en inzichten aan het einde van een vakantie, ook eens met collega’s zou delen? Wat zou er gebeuren met een team, en met de teamleden individueel, als je de tijd neemt en ‘n team ‘intiem’ wordt? Als de agenda eens een keer niet bepaald wordt door besluit- en regel-dingen, maar door het goede gesprek tussen teamleden zelf? Als je tijd regelt in plaats van regeltijd in te plannen? 

Hoogstwaarschijnlijk ontstaat er herkenning en verbinding, ontstaat er meer teamspirit, en weet je samen weer waar je het ook al weer voor doet.

Intimiteit als kracht in de school

Effectief vergaderen is prettig, maar daarmee toch niet voor iedereen altijd inspirerend. Er zijn collega’s waar je al jaren mee rond de tafel zit, maar die je nog nooit echt gesproken hebt. Tot het moment dat dit, ergens tussendoor, wel gebeurt en je jezelf hoort zeggen dat je dat vaker zou moeten doen. Dat er zoveel meer en moois achter die collega schuilt. Dat je merkt dat een gesprek van hart tot hart je energie geeft. 

Het goede gesprek over wat je drijft kan je als leidinggevende één op één voeren, bij voortgangsgesprekken, eens per jaar. Zo voelt een medewerker zich gehoord, gezien en meer verbonden met de school. Als je dit gesprek echter (ook) in je team voert, ontstaat er herkenning, een gedeeld verhaal, raak je aan wat teamleden waardevol vinden, en daarmee aan de waarden van de school. Zo is het niet zo’n grote stap om vanuit teamspirit naar teamspiritualiteit te komen; wat drijft ons, wat hebben we voor ogen met onze leerlingen en onze school?

‘Alles van waarde is weerloos’, zo dichtte Lucebert. Het gesprek faciliteren is wel waardevol en belangrijk, maar is niet urgent. Tijd is een schaars goed, teamtijd ook. 

Maar is inteamiteit verloren tijd? Leraren voelen zich meer verbonden met de school en worden zich opnieuw bewust van de zin in het werk. Het gesprek over het waarom van onderwijsontwikkelingen, over het schoolklimaat, over de vraag of je met de goede dingen bezig bent, vraagt tijd en openheid. 

Drijfveren en motivatie van het team hangen qua betekenis met elkaar samen. Het team komt in beweging. ‘Intimiteit’ in je team lijkt kwetsbaar, maar wordt tot kracht in de school. En hangt het gewone gesprek ook niet samen met het bijzondere van jouw school? Dat is misschien iets waar je als school aan wilt werken. Ik hoor graag je reactie.

Nieuwe reactie inzenden

Aart Jon Schimmel

adviseur identiteit
0348 74 44 88