U bent hier

Het sneeuwklokje en de leer-kracht

Lockdown, gemankeerd lesgeven via een beeldscherm en Blue Monday in het verschiet. Hoe (her)vindt de leraar zijn leer-kracht? Aart Jon Schimmel, adviseur identiteit bij Verus, put inspiratie uit het sneeuwklokje.

Hoe blij kun je zijn bij het zien van een sneeuwklokje! Dat bloempje doet het gewoon: terwijl het grauw en koud is, komt het boven en tovert het geluk op je gezicht.

Blijkbaar heeft het genoeg aan reserves in zijn bolletje, genoeg aan dat weinige licht van de zon om ondanks gebrek aan warmte te bloeien.

Hoop

Het worstelt zich naar boven en al laat het zelf zijn kopje hangen, het is symbool van hoop voor wie hem ziet. Het weet en ziet het zelf niet, maar het geeft mensen moed die ook niet zoveel licht zien.

Net als – hopelijk – de leraar. Hopelijk is haar leer-kracht weer boven gekomen na het bijkomen en cocoonen in de kerstvakantie.

Misschien voelt zij zich geen krachtige tulp, amaryllis of hyacint, mist hij de warmte van het contact, het licht in de ogen van de leerlingen, en is het maar de vraag uit welke reserves hij nog kan putten om tot bloei te komen. Maar door deze opgekomen leerkracht gaan leerlingen toch weer vooruit. Door de positiviteit, de bemoediging, eenvoudigweg het contact, door gewoon iets uit te leggen.

Als het sneeuwklokje zijn kopje iets zou oprichten, zou het zien dat het niet de enige is. Er zijn er heel veel zoals hij. Ze staan er toch weer! Kopje op leraar, geloof in je leer-kracht voor de leerlingen!

Reacties

Door Betsy Geurts op 7 jan 2021 | 15:08

Hoi Aart Jon,
Dank voor wat je met ons deelt! Ik ga het uitzetten in het team.
Hartelijke groet,
Betsy Geurts

Nieuwe reactie inzenden

Aart Jon Schimmel

adviseur identiteit
0348 74 44 88

Lees ook