U bent hier

Verus Identiteitsdag 2021

3 nov 2021 | 10:00 - 16:00
Driebergen


Op woensdag 3 november 2021 organiseren we de Verus Identiteitsdag, met als thema ´De school als bouwplaats´. Hoe geef je vanuit positieve vrijheid vorm aan onderwijs waar je je ook echt verantwoordelijk voor voelt? En hoe vertel je het verhaal van je school aan ouders, leerlingen, de raad van toezicht en andere betrokkenen? Je bent van harte welkom!

 

Meld je aan

Programma

De afgelopen twee corona-schooljaren hebben scholen onder moeilijke omstandigheden geprobeerd om goed onderwijs te blijven geven. Dat leidde vaak tot nieuwe inzichten in wat leerlingen nodig hebben. Het maakte ook zichtbaar hoe ongelijk de kansen zijn die leerlingen in het huidige onderwijs krijgen. Hoe verschillend de opgave voor verschillende scholen vaak is. En dus hoe belangrijk het is om daarin zelf de ruimte te nemen.

Thema: De school als bouwplaats

Vragen die we bij het programma van deze Identiteitsdag op het oog hebben zijn:

  • Hoe vertel ik het verhaal over goed onderwijs op mijn school? 
  • Wat is daarbij de betekenis van onze identiteit? Hoe geven we daaraan vorm met ouders en leerlingen? 
  • Wat is mijn rol als bestuurder of directeur/schoolleider daarin? 
  • Wat betekent ons verhaal van goed onderwijs en onze identiteit voor de inspiratie van leraren?

Daarover en nog veel meer gaat het dit jaar tijdens de Identiteitsdag op woensdag 3 november.

Ochtendprogramma

Het openingsverhaal wordt verzorgd door Thijs Caspers. Na een interactieve ronde gaan we in gesprek met Erik Borgman naar aanleiding van zijn publicatie De school als bouwplaats.

THIJS CASPERS (1980) is theoloog en essayist. Hij gaat het hebben over de vrijheid van onderwijs en de kracht van het onbekende. De vrijheid van onderwijs geeft ruimte aan jonge mensen om toe te groeien naar hun talenten en vermogens om van daaruit spelenderwijs bezield bij te dragen aan de wereld van morgen. Maar hoe kom je bij deze talenten? En wat schept de omgeving en inbedding om daar te komen?

Thijs pleit ervoor niet primair in te zetten op zaken als controle, beheersing en efficiency, maar om de waarde van creativiteit, spontaniteit en improvisatie te onderkennen. Het zijn precies deze ‘houdingsaspecten’ die bijdragen aan goed onderwijs en die jongeren helpen om hun plaats te vinden in de wereld.

ERIK BORGMAN (1957) is hoogleraar theologie aan de Universiteit van Tilburg. Hij ziet de school als de bouwplaats van de samenleving en legt het verband tussen de vrijheid voor onderwijs en hedendaagse maatschappelijke uitdagingen. 'Een school is niet de plaats waar leerlingen worden toegerust om de huidige samenleving zoveel mogelijk te continueren. En ook niet om optimaal te functioneren in de samenleving zoals wij denken dat zij zal zijn. Wij ontwikkelen de gedachte dat het onderwijs leerlingen moet vormen tot bouwers van de samenleving van de toekomst doordat zij zichzelf investeren en zo ontdekken wat zij kunnen en willen, verlangen en hopen,' aldus Erik. De vrijheid voor onderwijs is nodig om hierin te doen wat nodig is.

Over de uitdagingen en het belang van de vrijheid voor onderwijs gaan we met hem in gesprek, en laten we ons prikkelen om vervolgens, na de lunch, zelf aan de slag te gaan op een 'bouwplaats' naar keuze.

Middagprogramma

In de middag gaan we aan de slag in bouwplaatsen en sluiten we af met een moment van inspiratie en bezinning.

In het middagdeel gaan we in kleine groepen (bouwplaatsen) uiteen. Daarin gaan we aan de slag met ons eigen verhaal. Op welke manier geven wij invulling aan de vrijheid en verantwoordelijkheid die we in onze rol, in onze school of organisatie hebben. Hoe vertellen we dat verhaal? Op welke vragen van ouders, leerlingen, leraren, toezichthouders of samenwerkingspartners geven we daarbij antwoord? 

Opbrengsten

Het programma is erop gericht om een schat aan wijsheid, inspiratie en mooie ontmoetingen te verzamelen. Uiteindelijk neem je als deelnemer mee wat de vrijheid voor onderwijs betekent binnen je school, in jouw rol. Je hebt ervaren wat die vrijheid betekent en hoe je het verhaal van jouw school, jouw onderwijs, kunt vertellen.

Programma-overzicht

  • 10.00: Start ochtendprogramma
    • Welkom 
    • Thuiskomen in het onbekende – inleiding door Thijs Caspers
    • Uitwisseling in groepen
    • Verzamelen van vragen en belangrijke inzichten 
    • In gesprek met Erik Borgman 
    • Muziek en reflectie 
  • 12.15: Lunch 
  • 13.15: Start middagprogramma
    • Aan de slag: De school als bouwplaats
    • Verhalen verzamelen 
    • Moment van stilte en bezinning 
  • 15.30: Afsluiting

Fysieke bijeenkomst

Deze dag staat voor verbinding, inspiratie en praktische relevantie. In overleg met diverse leden hebben we besloten om in te zetten op een echte ontmoeting met een beperkt aantal deelnemers (max 60) bij Antropia in Driebergen. We houden uiteraard rekening met de coronamaatregelen en zorgen voor een veilige bijeenkomst.

Online

Het ochtendprogramma zal ook online te volgen zijn. Als je je hiervoor aanmeldt, ontvang je ruim van tevoren een link voor deelname.

Gebruik als eigen studiedag

Mocht je interesse hebben om (een deel van) dit programma in te zetten voor jullie eigen studiedag, neem dan contact op met Marcel Elsenaar via melsenaar@verus.nl.

Wanneer

Woensdag 3 november 2021

Waar

Cultuur- en congrescentrum Antropia, Driebergen. Routebeschrijving

Prijs

  • Gratis voor leden
  • Niet leden 75 euro

 

Meld je aan

NB We kunnen bij de fysieke bijeenkomst maximaal 60 deelnemers toelaten. VOL = VOL. Wees er dus snel bij!

 

Vragen of opmerkingen?

afbeelding van Marcel Elsenaar
adviseur duurzaam onderwijs en identiteit
0348 74 44 83