U bent hier

Verus Identiteitsdag 2020

4 nov 2020 | 11:00 - 14:00
Online

De jaarlijkse Verus Identiteitsdag vond plaats op woensdag 4 november 2020. Het thema van dit jaar? Vitaal en veerkrachtig leraarschap! De gehele dag is vanwege de corona-maatregelen online verzorgd.

Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties naar aanleiding van de Identiteitsdag? Neem contact op met Marcel Elsenaar via melsenaar@verus.nl

Filosoof René ten Bos benadert in een vertelling de eigen aard van het leraarschap in onze tijd. We gaan op zoek naar nieuwe en beproefde mogelijkheden om samen te bouwen aan een school met vitale en veerkrachtige leraren, en benutten de kans om te delen met elkaar.

De intelligente lockdown vanwege Covid-19 maakte duidelijk welk maatschappelijk belang er is en welke zorgen ontstaan als kinderen en jongeren niet naar school kunnen. Maar er is meer. De lockdown gaf ook een ander perspectief op de vitaliteit en veerkracht die het beroep vraagt. Onderwijs is zoveel meer dan leerlingen door middel van een methode aan goede toetscijfers helpen. Als je er preciezer naar gaat kijken kom je vanzelf op een woordspeling als 'het wonder dat onderwijs heet'.

Werken in het onderwijs is intensief en vraagt van leraren veerkracht, focus en toewijding. In de kiem is dat in hen al aanwezig. Hoe kunnen ze zich daarin gesteund weten en gevoed worden? Welke vorm van organisatie en welke visie helpt hen om vitaal en veerkrachtig te blijven? Wat is jouw rol als bestuurder of directeur/schoolleider daarin? Hoe dragen leraren zelf bij? Daarover en nog veel meer gaat het dit jaar tijdens de Identiteitsdag.

Identiteitsdag online

De dag staat voor verbinding, inspiratie en praktische relevantie. Vanwege de aangescherpte coronamaatregelen organiseren we de Identiteitsdag dit jaar anders dan andere jaren, namelijk online en met een korter programma.

Programma

Filosofische vertelling door René ten Bos
Filosoof René ten Bos opent het programma met een vertelling die ons aan het denken zet rond vragen als: Wat is leraarschap? Welke kwaliteit streven we na, en hoe verantwoorden we dat? Hebben we last van bureaucratie en werkdruk? Wat doet de onderbreking met ons? René zal putten uit zijn recente boeken over bureaucratie, het antropoceen en de coronastorm. Zijn verhaal helpt ons om opnieuw te kijken naar de dingen die ons in het schoolleven van alledag bezighouden en om nieuwe mogelijkheden te gaan zien.

Actie en ademruimte
Het programma biedt je verder mogelijkheden om ook zelf te doen waar we over spreken. Om vitaal en veerkrachtig te blijven moet je er zelf bij kunnen blijven, je moet zelf voldoende in kunnen brengen. Je eigen vragen moeten een plek hebben. En, er moet ademruimte zijn. Daarom hebben we – als de momenten van gebed in een kloosterdag – een paar momenten met muziek en reflectie in het programma opgenomen. Momenten om terug te komen bij jezelf en bij wat voor jou belangrijk is. De muziek, afgestemd op de inhoud van de dag, wordt verzorgd door Evelyn Callansee, zang, en Herman Onnen, gitaar.

Nieuwe praktijken ontwerpen
In het middagdeel gaan we aan de hand van inspirerende bijdragen van ervaringsdeskundigen aan de slag met het ontwikkelen van nieuwe praktijken om samen te bouwen aan een school met vitale en veerkrachtige leraren. We doen dit vanuit vier invalshoeken:

  1. Ora et labora: Aanknopingspunten vanuit de benedictijnse traditie.
  2. Het goede gesprek: Deel uitmaken van een inspirerend team dat met elkaar weet wat we verstaan onder goed onderwijs.
  3. De wijsheid van beginnende leerkrachten. Hoe werken ervaren en beginnende leraren goed samen?
  4. Leiderschap met hart en ziel: Welke sturing en energie gaan uit van een schoolleider of bestuurder?

Uitgangspunt is dat iedere deelnemer meedoet als expert. Iedereen denkt, spreekt en ontwikkelt mee - allemaal online.

Opbrengsten
Het hele programma is erop gericht om een schat aan wijsheid, inspiratie en mooie ontmoetingen op te doen. Na deze dag delen we met alle deelnemers de uitgewerkte aanzetten voor nieuwe praktijken en kijken we hoe we op deze punten verdere samenwerking tussen scholen kunnen ondersteunen.

Programmaoverzicht

11.00 – 12.20 uur 

  • Welkom door Marcel Elsenaar, dagvoorzitter 
  • Muziek
  • Quod Libed - Een vertelling vanuit vragen door filosoof René ten Bos
  • Uitwisseling in groepen
  • Verzamelen van vragen en belangrijke inzichten
  • Bijdrage Mgr. Jan Hendriks
  • Muziek en reflectie
  • Lunchpauze

13.00 – 14.00 uur

  • Samen nieuwe praktijken ontwikkelen. Vier inspirerende uitdagingen
  • In groepen aan de slag
  • Uitwisseling van opbrengsten 
  • Terugblik en afsluiting door Mark Buck, lid CvB Verus
  • Muziek

Wanneer

Woensdag 4 november 2020

Waar

Het programma vindt online via internet plaats.

 

Vragen of opmerkingen?

afbeelding van Corine de Reus
communicatiemedewerker
0348 74 44 10
afbeelding van Marcel Elsenaar
adviseur duurzaam onderwijs en identiteit
0348 74 44 83