U bent hier

Theater om het gesprek te openen

Verus-adviseurs Guido de Bruin en Erik Renkema, beiden adviseur identiteit én theatermaker, bieden je een variëteit aan voorstellingen met humor, diepgang en verbeeldingskracht.

"Onze aanpak stimuleert het gesprek over wat je als persoon, professional, team en school(organisatie) kinderen en jonge mensen wilt meegeven voor hun leven."

Wat bepaalt de identiteit van jouw school? En wat wil je meegeven aan je leerlingen? De identiteit van je school is een zaak van hart en ziel en vormt de kern van je  organisatie. Aan de hand van prikkelende theatervoorstellingen helpen Verus-adviseurs je graag om het gesprek over de identiteit van je school op een open manier te voeren. Binnen jouw team, met ouders of leerlingen. Vragen rond identiteit en levensbeschouwelijk onderwijs komen daardoor in een ander licht te staan.

Verus-adviseurs Erik Renkema en Guido de Bruin, beiden adviseur identiteit én theatermaker, bieden je een variëteit aan voorstellingen met humor, diepgang en verbeeldingskracht. Een programma op maat behoort ook tot de mogelijkheden.

Onze theatermakers

Guido de Bruin

Taal is zijn kracht. Als adviseur identiteit helpt hij onder woorden te brengen waar katholieke en christelijke scholen vandaag voor staan. Als verhalenverteller probeert hij oude (Bijbel)verhalen nieuw en van binnenuit te laten klinken – op studiedagen en in vertelvoorstellingen voor teams, ouders en leerlingen. Zijn Bijbelse monologen stimuleren het gesprek over wat je als persoon, professional, team en school(organisatie) kinderen en jonge mensen wilt meegeven voor hun leven.

‘Door de vertelvoorstelling van Guido ontstonden open gesprekken die intensief en persoonlijk waren.’ Harm Kroeze, directeur CBS Het Talent in Heerde

Erik Renkema

Erik heeft sinds 2000 ervaring opgedaan in verschillende sectoren van het onderwijs. Als leerkracht op de basisschool en docent/onderzoeker in het hoger onderwijs heeft hij zich gespecialiseerd in vragen over levensbeschouwelijk onderwijs. Voor hem is dat onderwijs waarin alle leerlingen zich herkennen, waar maatschappelijke en existentiële vraagstukken in alle openheid aan de orde komen en waar verbinding tussen denominaties vorm krijgt. Wanneer Erik bijdraagt aan studiedagen en teamsessies voorziet hij die graag van theatrale vormen. Hierin brengt hij zijn jarenlange ervaring als speler en ontwerper van theater in.

‘Erik Renkema toonde zijn creativiteit door op een originele en intelligente manier de visie van Gert Biesta in te leiden.’ Ineke van Ruler, docent pabo levensbeschouwelijke vorming en identiteitsbegeleider Hogeschool Windesheim in Zwolle

'Erik nam ons op een speelse manier mee in het, voor velen, nogal complexe denken van Biesta. Juist dat complexe vroeg om een speelse en humoristische aanpak.' Ton Zondervan, hoofddocent en onderzoeker Hogeschool Windesheim, Zwolle

Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem contact op met Guido of Erik.

Ons theateraanbod

4/5 mei | oorlog en herdenken | Holocaust Memorial Day | goed en fout | moed

Voorstelling: Zelfs hier vind je nog een paar rechtvaardigen

Indrukwekkende monoloog over vuile handen, zuiverheid en moed in Westerbork, op basis van de novelle De nacht der Girondijnen van Jacques Presser.

  • Duur: ca. 50 minuten
  • Opent het gesprek over situaties in de school waarin menselijkheid op het spel staat
  • Ook voor leerlingen en studenten, vanaf bovenbouw vo
  • Prijs: 700 euro (voor leerlingen is betaling met CJP-Cultuurkaarttegoed mogelijk)

 

 

Goed onderwijs | wat is belangrijk om te leren voor het leven?

Korte vertelvoorstelling

Een korte vertelvoorstelling aan de hand van een Bijbelverhaal of een sprookje opent het gesprek over de vraag wat je als team en ouders kinderen en jongeren wilt meegeven voor hun leven.

  • Duur: ca. 20 minuten
  • Ook voor ouderavonden!
  • Onderdeel van een inspiratiedag(deel) voor teams en/of ouders, waarbij de vertelvoorstelling de opmaat is tot verdiepend gesprek en stappen in de identiteitsontwikkeling van de school.
  • Prijs: 840 euro (dagdeel), 1.680 euro (dag)

 

Levensbeschouwelijk onderwijs | leren van verschillen | burgerschapsvorming | verhalen | leerkrachtcompetenties

Viator (reiziger)

Met koffers in de hand. Met een blokfluit aan de mond. Met stevige stappers aan de voeten. Zo ga ik op reis door onderwijsland. Wat kom ik tegen aan verschillen en visies? Wat laat ik achter? Uiteindelijk kom ik uit bij een mogelijke rol van levensbeschouwelijke verhalen in het verbinden van leerlingen met verschillende achtergronden.

  • Duur: ca. 50 minuten
  • Over de identiteit van je school. Over de kracht van diversiteit in je klas. Over de rol van verhalen en levensbeschouwelijke ontmoetingen.
  • Voor leerkrachten en directie van basisscholen.
  • Onderdeel van een inspiratiedag(deel) voor teams, waarbij de voorstelling de opmaat is tot verdiepend gesprek en stappen in de identiteitsontwikkeling van de school.
  • Prijs: 840 euro (dagdeel), 1.680 euro (dag)

 

Doel van onderwijs | persoonsvorming | toetsen en opbrengsten | levensbeschouwelijk onderwijs

Een stal voor de eenhoorn

Kan dat? Een stal waarin je een eenhoorn houdt? Kan dat? Alles van een leerling weten door te toetsen? Als je wilt weten wat deze vragen met elkaar te maken hebben, dan kom ik die stal graag bouwen. Ik sta dan met de collega’s en/of ouders stil bij de grote vraag over onderwijs die erachter ligt: wat is voor onze school de verhouding tussen het meten van prestaties van leerlingen aan de ene kant en de persoons- en identiteitsvorming aan de andere kant?

  • Duur: ca. 40 minuten
  • Over de identiteit van je school. Over onderwijs dat bijdraagt aan persoonsvorming. 
  • Voor leerkrachten en directie van basisscholen. Voor ouders van basisscholen.
  • Onderdeel van een inspiratiedag(deel) voor teams en/of ouders, waarbij de voorstelling de opmaat is tot verdiepend gesprek en stappen in de identiteitsontwikkeling van de school.
  • Prijs: 840 euro (dagdeel), 1.680 euro (dag)

 

Samenwerkingsschool | schoolidentiteit

De zolder van een samenwerkingsschool

Hoe ziet dat er nu uit: dat levensbeschouwelijk onderwijs op een samenwerkingsschool? Daar sta je dan als leraar met je eigen waarden en ga je samen met anderen. Je vindt het van waarde dat openbare en christelijke waarden herkenbaar zijn en dan sta je voor de uitdaging die te vertalen in het levensbeschouwelijk onderwijs! Maar je weet dat zowel de christelijke als de openbare waarden hier verschillend naar kijken. Wat doe je dan? En hoe ziet het levensbeschouwelijk onderwijs er dan uit? En wat vraagt dit van jou als leraar? Na dit korte theaterstuk denken we samen na over de vraag wat we winnen en verliezen als we een samenwerkingsschool worden.

  • Duur: ca. 20 minuten
  • Over de identiteit van je samenwerkingsschool. Over de rol van de vroegere scholen en de mogelijke vernieuwing van levensbeschouwelijk onderwijs. 
  • Voor leerkrachten en directie van samenwerkingsscholen en scholen die (mogelijk) gaan fuseren tot een samenwerkingsschool. Voor ouders van deze basisscholen. Onderdeel van een inspiratiedag(deel) voor teams en/of ouders, waarbij de voorstelling de opmaat is tot verdiepend gesprek en stappen in de identiteitsontwikkeling van de samenwerkingsschool.
  • Prijs: 840 euro (dagdeel), 1.680 euro (dag)

 

Doel van onderwijs | persoonsvorming | Biesta

Biesta onderbroken

Stel je voor dat je de gedachten van de pedagoog Biesta kunt onderbreken. Gewoon door er op afstand naar te kijken, door de bel te luiden en van je te laten horen. Hoe ziet dat eruit, en vooral: wat zeg je dan?

  • Duur: ca. 20 minuten
  • Over de visie van Gert Biesta over goed onderwijs. Over onderwijs dat bijdraagt aan persoonsvorming en maatschappelijk burgerschap. 
  • Voor leerkrachten/docenten en directie van basis- en middelbare scholen.
  • Onderdeel van een inspiratiedag(deel) voor teams, waarbij de voorstelling de opmaat is tot verdiepend gesprek en stappen in de identiteitsontwikkeling van de school.
  • Prijs: 840 euro (dagdeel), 1.680 euro (dag)

Vragen of opmerkingen?

afbeelding van Guido de Bruin
adviseur identiteit / verhalenverteller
0348 74 44 13
afbeelding van Erik Renkema
adviseur identiteit
06 10 31 35 79

"Door de vertelvoorstelling ontstonden open gesprekken die intensief en persoonlijk waren."

Harm Kroeze, directeur CBS Het Talent in Heerde

'Met deze inspiratieochtend krijg je de verbinding, het gesprek en de verdieping.'

Janke van Kan, voorzitter identiteitscommissie CSG Liudger in Drachten

'Middels deze presentatie wordt iedereen op een plezierige wijze uitgedaagd... Een echte aanrader.'

Peter Pijlman, directeur samenwerkingsschool i.o. De Binding, Opende (Gr.)