U bent hier

Mini-college governance

Ervaren toezichthouders vertrekken en anderen moeten het overnemen, maar hoe? Wie heeft de antwoorden op lastige vragen en hoe houdt u goed toezicht op scholen waar u niet dagelijks rondloopt? Spanningen tussen toezichthouders en uitvoerend bestuurders kunnen ook onzeker maken. Wie gaat waarover? Wie doet wat? Krijgen we wel de juiste informatie? Waar moeten we op letten? Dat kost veel onnodige energie.

Misschien vindt u dat het allemaal wel goed genoeg gaat. Of u vindt het lastig om elkaar kritisch te bevragen en gaat daarom op de oude voet door. De scholen doen het toch goed? Maar, hebt u tijd om alle relevante ontwikkelingen op het gebied van governance te volgen? En weet u zeker dat u voldoet aan alle actuele wet- en regelgeving?

De opzet

Het mini-college governance is de quick win voor dit soort zaken die u toch wel dwars kunnen zitten. In korte tijd bent u weer helemaal up-to-date. We laten de actuele ontwikkelingen rond governance de revue passeren en gaan in op de laatste trends en ontwikkelingen en wat de Wet goed onderwijs, goed bestuur en de Code goed bestuur van de eigen sector specifiek voor u betekenen.

Aan de hand van de educational governance-driehoek kijken we vanuit de waarden van uw organisatie naar de:

1. Structuurkant:

  • Documenten op orde?
  • Hoe worden documenten aangeleverd?

2. Communicatiekant:

  • Draagvlak creëren
  • Helderheid over taken verantwoordelijkheden en bevoegdheden
  • Onderlinge communicatie

3. Cultuurkant:

  • Houding en gedrag afstemmen op hoe de organisatie feitelijk is bedoeld
  • Uw ‘boardroom dynamics’ in beeld

We kijken vanuit verschillende niveaus: van het individu, naar het team, naar de school, naar de organisatie, naar de stakeholders en naar de wijdere omgeving. Door deze drie kanten en de verschillende niveaus kunnen we op veel situaties inspelen.

Tijdens deze interactieve bijeenkomst(en) worden nieuwe toezichthouders bijgepraat op het gebied van governance en hoe deze bij uw organisatie is ingericht. We bespreken de dilemma’s van bestuur en toezicht en verkennen aan de hand van casuïstiek de rollen van toezicht en bestuur.

Wij hanteren verschillende instrumenten, in overleg en afhankelijk van wat de situatie vraagt, zoals:  

  • Escalatiematrix (een handig hulpmiddel om te bepalen of interventies vanuit de toezichthouder noodzakelijk zijn)
  • Management Drives
  • Online vragenlijsten
  • Voorbereidende interviews 
  • Documentenanalyses

Wat levert het u op?

Na afloop hebt u een helder beeld van wat er komt kijken bij het toezicht houden in het onderwijs. Het is een ideaal opfrismoment voor meer ervaren toezichthouders en uitvoerend bestuurders en een opstartmoment voor nieuwe leden. Een echte inzichtgever waar u in de praktijk direct mee verder kunt!

Waarom zou u voor ons kiezen?

We onderscheiden ons van andere adviseurs door het gebruik van de Verus Educational Governance-driehoek, waarbij in alle fasen van goed toezicht en bestuur aandacht is voor het verankeren van de gedeelde waarden in de structuur, communicatie en cultuur van de organisatie. Ook werken we interactief: wij leggen de nadruk op het begeleiden van het gesprek. Wij willen niet ‘zenden’, maar juist de dialoog voeren over zaken die er echt toe doen. Bovendien kunnen we verbindingen leggen naar andere expertises als dat nodig blijkt. Daardoor zijn we voor onze leden een totaalpartner die adviseert vanuit het hart.

Voor wie?

Toezichthouders en bestuurders

Duur

Eén of twee bijeenkomsten van circa 3 uur

Prijs

Op basis van offerte

Meer informatie

Neem gerust contact op voor meer informatie, maatwerk of vraag direct een offerte aan. We helpen u graag verder!

 

Vragen of opmerkingen?

afbeelding van Marijn van den Berg
adviseur governance, cultuur en organisatie
0348 74 44 41
afbeelding van Felix Razenberg
adviseur governance, cultuur en organisatie
0348 74 44 15