U bent hier

'Mensen met een ander persoonlijkheidsprofiel kunnen je prikkelen'

Karin van der Meulen, voorzitter raad van beheer ds. Pierson College in Den Bosch

Het ds. Pierson College in 's-Hertogenbosch zet al drie jaar management drives in voor uiteenlopende doelen. Zo werd het instrument onder begeleiding van Verus gebruikt bij de selectie van nieuwe leden van de raad van beheer. Het leidde tot verassende keuzes, vertelt voorzitter Karin van der Meulen.

De raad van beheer van de Bossche school voor vmbo-t, havo en vwo stond in 2014 voor een bijzondere uitdaging. Maar liefst drie leden van de zeskoppige raad zwaaiden af. Het is heel verleidelijk om vervolgens vervangers te kiezen die vergelijkbaar in het leven staan als de bestaande leden van de raad. Al zitten daar ook nadelen aan, weet Van der Meulen.

“Je bent het dan misschien wel altijd met elkaar eens. Maar je loopt ook het risico dat er blinde vlekken ontstaan. Mensen met een ander persoonlijkheidsprofiel kunnen je prikkelen, helpen je om eens met een andere blik naar de zaken te kijken. Met hen erbij krijgt je een raad die evenwichtiger is samengesteld en daardoor beter functioneert.”

Inzicht

Met deze gedachte in het achterhoofd benaderde de raad van beheer Verus. Een eerste selectieronde had vijf kandidaten opgeleverd. Aan hen legden Verus-adviseur Carla Rhebergen en haar team een speciale vragenlijst voor. Het invullen hiervan gaf inzicht in de persoonlijkheid en drijfveren van de kandidaten. 

Daarmee stopte de toepassing van management drives in de selectieprocedure niet. Rhebergen combineerde de persoonlijkheidsprofielen van de kandidaten met de profielen van de bestaande leden van de raad van beheer. De verschillende combinaties die zo ontstonden leverden evenzovele groepsprofielen op. Rhebergen gaf aan welke combinaties naar haar mening het best zouden werken. Daarbij wees ze steeds ook op eventuele risico’s en aandachtspunten. 

Tevreden

Het speelde een beslissende rol bij de keuze van de nieuwe leden, stelt Van der Meulen. “Over twee kandidaten waren we na een eerste gespreksronde razend enthousiast. De vragenlijst maakte echter duidelijk dat zij qua profiel erg leken op de bestaande leden. Op basis van Carla’s advies hebben we uiteindelijk een andere keuze gemaakt dan we zonder management drives hadden gedaan.”

“We zijn heel tevreden met het eindresultaat. De kandidaten zelf waren ook content, trouwens. Ze beschouwden de feedback die ze kregen na het invullen van de vragenlijst als een cadeautje.” 

Ontwikkelpunten

De betrokkenheid van Verus hield niet op bij het aantreden van de nieuwe leden van de raad van beheer. “Het groepsprofiel met de nieuwe leden bevat nog genoeg ontwikkelpunten. Onze communicatie en de alertheid ten opzichte van de bestuurder kan bijvoorbeeld nog beter. Daar gaan we met hulp van Carla aan werken.”