U bent hier

WWZ: Kun je een kreupel en blind paard laten springen?

Bedrijfsvoering | Governance | Overheid en onderwijs | Personeelsbeleid
PO

Dat was het antwoord op de vraag wat er aan de Wet werk en zekerheid moet veranderen om er een werkbaar geheel van maken. Het klonk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer, gisteren, over de tijdelijke contracten voor invaldocenten in het PO. Ook Verus-advocaat Trudy Spaans nam deel aan dit gesprek over de gevolgen van de WWZ.

Onwerkbaar

De WWZ is nog maar net voor het onderwijs ingevoerd, maar leerkrachten, directeuren en bestuurders wisten gisteren zeer treffend te beschrijven waar ze nu al tegenaan lopen. Voor een deel waren hun verhalen op papier gezet. 

Het gaat daarin om zaken als kwaliteit van het onderwijs, een veilige leeromgeving voor de kinderen met vertrouwde gezichten, ingewikkelde administratie en zeer hoge kosten. Een administratief foutje kan grote gevolgen hebben en zelfs leiden tot verdringing van zittend personeel, maakte een van de deelnemers duidelijk. 

Veel besturen werken inmiddels samen in grote regionale vervangingspools en proberen zoveel mogelijk personeel in vaste dienst te nemen. Ondanks al deze inspanningen blijft de WWZ voor het onderwijs een onwerkbaar fenomeen, aldus de mensen uit het veld. De meeste Kamerleden waren duidelijk onder de indruk van de problemen waar het bijzonder onderwijs nu tegenaan loopt en vroegen naar mogelijke oplossingen. 

Vakbonden zijn nog steeds enthousiast

In de tweede ronde van het gesprek kwamen PO-Raad, AOB, CNV Onderwijs, Ouders & Onderwijs en Verus aan het woord. Hier werd duidelijk dat de vakorganisaties nog steeds overtuigd zijn van de voordelen van de WWZ. 

“Ook vroeger werd wel eens een klas naar huis gestuurd”, vertelde de Aob de Kamerleden. Kortom: klassen naar huis sturen is van alle tijden en daaruit mag niet de conclusie getrokken worden dat de WWZ niet goed is.

Op de vraag of de cao niet erg ingewikkeld is geworden met bindings- en min-max contracten luidde het antwoord dat de cao inderdaad een hele baaierd aan mogelijkheden biedt, maar dat besturen natuurlijk niet alles hoeven te kiezen. 

Ongelijke positie bijzonder onderwijs

CDA-Kamerlid Michel Rog stelde nadrukkelijk de ongelijke positie van het bijzonder en openbaar onderwijs aan de orde. Ook vroeg hij of de PO-Raad zich niet laat gijzelen door de Aob. 

Verus-advocaat Trudy Spaans gaf in haar bijdrage aan dat de problemen die Verus ziet heel treffend waren verwoord door de mensen van de werkvloer die in het eerste blok aan het woord kwamen. De oplossing die zij voor de korte termijn ziet, is het afschaffen van de ketenbepaling. Daarvoor is geen langdurige wetswijziging nodig. Dan nog blijft de problematiek van de transitievergoeding bestaan, waarvoor ook een oplossing moet komen.

Politiek gevoelige wet

De kans dat er voor de verkiezingen wat gaat gebeuren met de WWZ, is klein. Daarvoor ligt deze wet politiek veel te gevoelig, zoals ook blijkt uit dit kabinetsstandpunt.

Deze week werd de behandeling in de Eerste Kamer van het wetsvoorstel normalisering rechtspositie ambtenaren weer met een maand uitgesteld op verzoek van de fractie van de PvdA. Deze wet zou leerkrachten die werkzaam zijn in het openbaar onderwijs ook onder het Burgerlijk Wetboek plaatsen en daarmee onder de WWZ. 

Verus denkt dat er zware druk wordt uitgeoefend op sommige partijen om niets te veranderen aan de huidige situatie. Wij zullen de WWZ-problematiek dan ook continu onder de aandacht blijven brengen tot er wat gebeurt.