U bent hier

Voor je het weet, gaat het alleen over ‘welke Bijbelverhalen lezen we’?

Identiteit
PO | VO | MBO | HBO | WO

Voor je het weet, gaat het alleen over de ‘smalle identiteit’, weet Rob van Leijenhorst. Welke Bijbelverhalen lezen we? Hoe geven we de Paasviering vorm? Wel of niet bidden in de klas? De directeur van CBS De Brug in Harderwijk volgde de Leergang Leidinggeven aan de school als gemeenschap. De gesprekken over identiteit met zijn team kennen nu meer vrijheid.

“Ik ben niet bezig te evangeliseren maar wil wel staan voor onze identiteit”, schetst Van Leijenhorst de situatie. CBS De Brug staat in een “prachtige volkswijk” met zo’n 25% allochtone, veelal mosliminwoners. “En van de Nederlandse bevolking kan ik nou niet echt zeggen dat die de deur van de kerk platlopen.” Als school is het kortom “zaak te weten wat je wilt uitdragen”. 

Daarover gaat de leergang Leidinggeven aan de school als gemeenschap: Hoe ontwikkel ik als schoolleider een visie op de positie van de school als gemeenschap en de brede identiteit van de school? En hoe zorg ik ervoor dat teamleden, ouders en andere partners hierbij betrokken worden? Wat is eigenlijk onze gezamenlijke visie op goed onderwijs? 

Van Leijenhorst volgde deze module afgelopen jaar, samen met andere directeuren van zijn stichting. “Zo raak je ook op een andere manier betrokken op elkaar omdat we gezamenlijk onderzoek konden doen.” 

Gesprekken over Bijbelverhalen en Suikerfeest

Zijn team wil en hoeft “niet zo gek veel” in te leveren op wat zij zelf belangrijk vindt. “Komen ouders hier binnen dan zeggen we: we zijn een christelijke school en dat betekent het een en ander. Onder andere dat u er rekening mee heeft te houden dat er dagopeningen zijn waar gesprekken worden gehouden, dat er minstens drie keer per week Bijbel wordt gelezen, er wordt gezongen en weekvieringen zijn waarbij de kinderen en liefst ook de ouders aanwezig zijn.” Maar tijdens de gesprekken in de groep gaat het ook over het suiker- en offerfeest.

Juf. Met je geloof én je twijfels

Één van de docenten van de leergang zei: als christelijke school onderscheidt je je van een openbare school niet in het feit dat je beter bent, maar in het gegeven dat je het menszijn eigenlijk al een beetje richting geeft naar het Koninkrijk. 

Dat maakte indruk op Van Leijenhorst. “Want juf of meester ben je niet van acht tot vier, dat ben je in alle vezels van je lichaam. Met je geloof, met je twijfels. Het is een héél belangrijke rol. En daarin maakt het uit dat je wijst op iets dat we mogen verwachten.”

Gesprek niet langer op de weegschaal

Als het over de identiteit van de school gaat, is het gesprek in het team minder ‘beoordelerig’ dan vroeger, zegt de directeur. “Als het gaat over vragen naar gelovig of kerkelijk meelevend zijn, zit je snel op de weegschaal. En die gaat het gesprek uit de weg.”

Pas organiseerde Van Leijenhorst een wandeling: in groepen van drie vertelden collega’s elkaar welke Bijbelse figuur hen treft en hoe die een rol kan spelen in hun werk. “Dat geeft meer vrijheid en is een positief gesprek.”

Benieuwd naar de leergang Leidinggeven aan de school als gemeenschap? In november start’ie weer. Lees hier meer.