U bent hier

Kamerleden ontevreden over opdracht WWZ-verkenner

Bedrijfsvoering | Overheid en onderwijs | Personeelsbeleid | Vrijheid van onderwijs
PO | VO

Niemand gelooft meer in de Flexwet, zo bleek gisteren uit het Kamerdebat over de SZW-begroting. Daarin passeerden ook de rampzalige gevolgen van de WWZ voor het onderwijs. Kamerleden lieten zich kritisch uit over de opdracht waarmee minister Asscher de WWZ-verkenner op pad stuurt. Vandaag reageert de minister.

Denigrerende woorden minister

ChristenUnie-Kamerlid Carola Schouten en D66’er Steven van Weyenberg namen SZW-minister Asscher zijn reactie op de noodkreet van scholen ernstig kwalijk. “Ik zat vorige week naar Pauw te kijken, waar de minister op een denigrerende manier aangaf dat het zou gaan om scholen die een juf met een lange rok willen laten invallen”, zei Schouten. Ze vroeg de minister om “de denigrerende woorden over deze scholen terug te nemen”. 

Van Weyenberg vroeg de minister waarom een wetswijziging eigenlijk is uitgesloten en “waarom we in interviews de indruk krijgen dat het onderwijs het vooral nog steeds niet heeft begrepen”.

Verkeerde opdracht voor WWZ-verkenner

Schouten vroeg expliciet aandacht voor de problemen in het bijzonder onderwijs. Ook bleek zij nog ontevreden met de opdracht waarmee WWZ-verkenner Jacques Tichelaar door Asscher op weg was verstuurd. Schouten vroeg in een motie om een verkenner die met oplossingen voor het onderwijs zou komen. Asscher heef Tichelaar gevraagd scholen nog eens te wijzen op de mogelijkheden die de cao biedt. 

Ook D66 gelooft niet in een oplossing binnen de kaders van de wet. Van Weyenberg vroeg Asscher waarom een wetswijziging eigenlijk is uitgesloten. “Wat mijn fractie betreft is de Wet werk en zekerheid mislukt en kan een volgend kabinet niet anders doen dan, in de woorden van de VVD-woordvoerder, uitgummen en opnieuw beginnen.”

Ook CDA-Kamerlid Pieter Heerma vroeg minister Asscher of hij niet een stap verder wil gaan dan de inzet van een verkenner. 

Dit artikel wordt donderdag aangevuld naar aanleiding van het verdere debat

Lees ook