U bent hier

Het bijzonder onderwijs zorgt voor segregatie? Onzin

Vrijheid van onderwijs
PO | VO | MBO | HBO | WO

Bijzondere scholen mogen leerlingen weigeren en dat leidt tot segregatie. Het is één van de argumenten van tegenstanders van de vrijheid van onderwijs. Maar klopt dat wel? Verus zocht het uit. De cijfers laat zien dat dit argument geen steek houdt: Ruim 60% van de leerlingen met een niet-Nederlandse culturele achtergrond zit op een bijzondere school

Leerlingen met niet-Nederlandse afkomst kiezen bijzonder

We analyseerden de cijfers van NOAT-leerlingen per denominatie. NOAT staat voor Nederlands Onderwijs Anderstaligen. Dit is de best mogelijke data die voorhanden is om te kunnen bekijken hoe kinderen met een niet-Nederlandse culturele achtergrond verdeeld zijn over scholen in Nederland. Het gaat hierbij om het geboorteland van de ouders van leerlingen. Leerlingen vanaf de derde generatie vallen niet onder de NOAT-regeling. 

En wat blijkt: van het totaal aantal NOAT-leerlingen zit 60% op bijzondere scholen, en 40% op openbare scholen. Het beeld van de verdeling van NOAT-leerlingen over openbare en bijzondere scholen blijft redelijk constant als we kijken naar verschillende groepen van gemeenten (G4, G31, G59, etc).

De stelling dat het bijzonder onderwijs segregeert is dus onjuist. Een grote meerderheid van de NOAT-leerlingen en hun ouders kiest namelijk voor het bijzonder onderwijs.

Beeld Atelier PRO