U bent hier

De leerlingen niet betrekken bij de strategische bijeenkomst. Dàt is opmerkelijk

Organisatie
PO | VO | MBO | HBO | WO

“Het zijn juist de leerlingen die centraal staan in ons handelen en in het maken van strategische plannen”, zegt directeur Aafke Veer van de Comeniusschool in Zeist. Logisch dus, dat zij hun bijdrage leverden aan de strategische bijeenkomst van vorige week. “Ze hebben juffen aangesteld die extra lessen geven, dat vind ik heel fijn.”

Elk jaar organiseert de school een strategische bijeenkomst. Dit jaar was de titel: “De Comeniusschool op koers”. Ze kiest elk jaar voor een creatieve, inspirerende vorm om de deelnemers uit hun “comfortzone” te halen, zegt Veer. 

De bijdrage van leerlingen

“Ik hecht belang aan de input van alle betrokkenen bij de school. De afgelopen jaren hebben we de leerlingen niet betrokken bij de bijeenkomsten en dàt is opmerkelijk. Het zijn juist de leerlingen die centraal staan in ons handelen en in het maken van strategische plannen. Toch had ik de input van Pim (Kalkman, identiteitsadviseur Verus, red.) nodig om me dit te bedenken. Voortaan zullen we elk jaar een vorm bedenken waarin de leerlingen hun bijdrage kunnen leveren.”

Achterwerk in de Kast

Dit jaar maakten de leerlingen van groep 8 in een Achterwerk in de Kast-achtig filmpje waarin zij antwoord gaven op vragen als Wat doet de school, waardoor jij je goed voelt? En Hoe ga jij om met al die verschillende mensen op school. Wat vind je belangrijk aan een goede sfeer op school?

“Kinderen die heel moeilijk kunnen werken, daarvoor hebben ze juffen aangesteld die extra lessen geven, dat vind ik heel fijn”, zeiden ze. “Je kunt ook altijd, als je iets niet snapt, na school een afspraak maken.” En: “Vroeger deed ik mijn huiswerk nooit. Nu wel. En dat komt ook omdat ik dat zelf wil. ”

Leerlingen verbazen en ontroeren

De aanwezigen waren vooral verbaasd over het gemak, de ernst en de vrijmoedigheid waarmee de leerlingen de vragen, die ze nog niet eerder hadden gezien, beantwoordden. Leerkrachten waren ontroerd, trots op de leerlingen en op het resultaat van ons onderwijs, vertelt Veer. 

De kinderen voelen zich veilig, waren blij met de aandacht die zij krijgen en benoemden ook heel duidelijk de waarde van voldoende gehoor voor hun vragen en problemen.

Bijdragen in het beleidsplan

De bijdragen van de leerlingen worden meegenomen in het jaarplan 2017-2018 en in het nieuwe strategische beleidsplan van de Comeniusschool, net als de bijdragen van de andere deelnemers.