Dus u vindt privacy belangrijk? Check eens of u daarnaar handelt

Tweet op 2 februari 2017: “Ik was erbij en ben een heel stuk bewuster geworden!”

Ook ik was erbij en ik heb een aantal mensen bewust mogen maken. Hoe mooi was dat! 

Vandaag een week geleden zat ik ’s morgens in de trein naar Baarn. Toch wel een beetje zenuwachtig en onderweg naar het eerste juridisch onderwijscongres van de advocaten en juristen van Verus. Voor het eerst had ik namelijk een onzekere factor in mijn workshop ingebouwd. 
Het zit zo. Ik mocht een workshop geven over privacy en datalekken en had goed nagedacht over de belangrijkste boodschap én de vorm waarin ik die kon overbrengen . Niet vertellen maar de mensen laten ervaren dat sprake is van een paradox. We zeggen het één en we doen het ander. 

De ervaring ter plekke als rode draad door mijn verhaal. Dat moest het worden. Uiteraard had ik onderzoekscijfers achter de hand om een al te privacybewuste uitkomst tijdens de workshop te temperen. Maar ja, strooien met cijfers is lang niet zo leuk als het mensen te zien ervaren. Mijn hele workshop was dus gestoeld op de ervaringen van de mensen ter plekke. Dat is wel wat anders dan de wet uitleggen. 

Om half vier begon mijn workshop met een opdracht: geef aan hoe belangrijk u privacy vindt. En de uitkomst was zoals ik had gehoopt: U vindt privacy best wel belangrijk.

Daarna moesten er gekleurde post-its op tafel geplakt worden. Elke kleur gaf een bepaalde keuze weer. Bijvoorbeeld tussen privacy en veiligheid. U had de gezichten van de mensen in de zaal moeten zien! De verbazing en het gelach toen het kwartje viel was het filmen waard geweest. Geen enkele tabel met onderzoeksresultaten had dit effect kunnen bereiken. 

De hele workshop bestond uit opdrachten waarbij de deelnemers actief in beweging moesten komen. Zo koppelden zij hun eigen ervaring aan mijn boodschap: privacy is heel belangrijk en u (en uw organisatie) mag dat niet laten liggen.

Met een zelfgemaakt spel én het vooruitzicht op een ondersteuningstraject inde nabije toekomst verlieten de mensen om half vijf de zaal voor de borrel. Mijn doel was voor de volle 100% bereikt. U kunt zich wellicht voorstellen hoe ik me na afloop voelde. Zelfs een dag later voelde ik de euforie nog!

Wilt u aan de slag met privacy binnen uw organisatie, dan is deze workshop zeker een mooi begin. En dat zeg ik niet alleen maar omdat ik het geweldig vond om deze workshop te geven.

Nieuwe reactie inzenden